Faza mea rusă

Sunt în faza Dostoievski. Le iau pe rând. Le reiau cum le am, cum fac rost de ele- nu pot citi altceva! E clar, sunt într-o fază dureroasă…. Aş vrea apoi să-l  redau pe Dostoievski, aşa cum îl (re)simt eu- nu mă pricep la recenzii! A mai fost cineva într-o fază Dosto? Ştie cineva ce se întâmplă? Şi, culmea culmilor, am început cu ultimul roman: Fraţii Karamazov. Apoi cu Idiotul.

Mă duc să cer sfat de la părintele Zosima. Vreţi să-l întreb ceva?

Să vă găsesc sănătoşi.

11 răspunsuri

  1. Am fost în faza Dosto. Fază lungă. Şi eu cred că am început cu Fraţii Karamazov. Îmi aduc aminte că volumele erau de la bibliotecă, într-o stare proastă, parcă-mi era scârbă să dau foaia. Şi era vară, foarte cald. Şi eram tânără :)) Ultima, dacă nu mă înşel, a fost Jurnal de scriitor. Îmi aduc aminte de „Demonii”, intrasem un pic în panică, dar citeam ca bolnava, nu mă opream, şi eram intrigată că lipiciul nu lipise bine foile şi începeau să cadă, în timp ce mintea mea era zdruncinată de cele ce citeam. Iar la „Idiotul” ţin minte că personajele „roşeau” foarte des. Dacă ai citit, poţi confirma: la fiecare pagină cineva roşea. Şi mă gândeam: Doamne, ce vremuri! Sper să-l reiau şi eu într-o zi… Îl am în bibliotecă pe tot 🙂

    • Confirm, Alina! Mi-era dor de ceva dureros de adânc. Care să mă ţină cu capul în jos, să-mi răstoarne lumile şi să mi le aşeze-castel. Mi-era dor de ruşii simţitori, aprigi, care ”roşeau”, care iubeau până la moarte, care aveau puterea sacrificiului. Mi-e dor de subterana din care simt că n-am plecat niciodată(sau poate, doar în vizită). Mi-e dor de credinţa lor. Nu-l am pe tot, doar vreo 4 romane, dar fac eu rost, nu-i bai. E unul dintre puţinii autori pe care mi-e teamă să-i termin cărţile…îmi vine să citesc 2 rânduri pe oră(dacă aş putea). Şi mi-era dor de părintele Zosima, pe care din totdeauna l-am considerat duhovnicul meu.

      • Da, bine zici… Ia-l şi pe Turgheniev într-o zi (Povestirile unui vânător). Şi Tolstoi, volumele de nuvele sunt extraordinare. Băi, îmi faci poftă de ruşi, termină! 🙂

        • Of, Turgheniev, Tolstoi, Soljeniţîn, Bulgakov, Cehov, Berdiaev, Puşkin, Goncearov au fost ”faza mea din facultate”. Era cazul să-i reiau. Şi da, nuvelele sunt minunate. 🙂

  2. Că tot ai pomenit de Goncearov, am văzut în Bucureşti (la Bulandra, dar nu sala Izvor, cealaltă) un spectacol Oblomov, cu Mihai Constantin, acum câţiva ani. Dacă nu l-ai văzut şi se mai joacă… recomand. Toate bune!

  3. Cu plăcere! 🙂

  4. Mie despre Dostoievski mi s-a spus mereu că e foarte greu şi nu toată lumea îl înţelege în naraţiune.
    Şi tocmai de-aia probabil, când am terminat 50 de pagini din Idiotul mi-am dat seama că nu îl pot citi…

    Respect pentru cei care pot, oricum. Trebuie să te încânte! Poate cu vârsta voi reuşi şi eu.

Lasă un răspuns

