Vin alegerile, iar eu nu mă pot gândi decât la asta….

” Omul, care îşi are atenţia îndreptată asupra activităţii sale personale şi ştie să preţuiască virtuţile din care izvorăşte această activitate, aşteaptă foarte puţin de la politică. Politica nu poate să reformeze adâncul sufletesc al unei societăţi, ci ea se mărgineşte la schimbările de suprafaţă. O lege politică bună sporeşte doar posibilitatea faptelor bune, dar nu dă şi motivarea acestor fapte; motivarea vine din sufletul individual. Din bogăţia acestui suflet individual răsar toate bunurile sociale: legile, moravurile, ştiinţa, arta şi toată cultura societăţii. Fără el nimic nu se produce: cum fără sămânţă nu poate răsări nici firul de iarbă, cu toate că atmosfera dimprejurul lui ar fi în condiţiile cele mai prielnice. Politica reglementează numai condiţiile externe ale vieţii sociale, sămânţa faptelor sociale însă stă în sufletul fiecărui cetăţean. Fără calitatea acestei seminţe, nici un progres nu este cu putinţă- oricâte legi politice s-ar face…

Dar unde atenţia nu este îndreptată asupra activităţii personale, şi unde lipseşte conştiinţa valorii sufletului individual, acolo este natural să stăpânească politica. De aceea românul e pasionat pentru politică. Pentru el politica este ca o baghetă magică prin care totu se poate transforma: fericirea neamului întreg, ca şi fericirea sa personală pot fi aduse prin politică. ”Dacă aş fi eu la guvern”, ”dacă  aş face eu legea”, cum s-ar mai îndrepta lucrurile! Pentru români lucrurile nu se pot îndrepta decât prin lege. Fiecare dintre noi are ca supremă ambiţie să facă cel puţin o lege. Activitatea sa proprie nu este unul să o ştie dirija cum trebuie; dar fiecare totuşi vrea să facă o lege prin care să dirijeze activitatea tuturor. Toţi aşteaptă mântuirea de la acţiunea poporului întreg. ”Iată ce trebuie să facem noi românii”; ”iată cum e mai bine pentru neamul nostru”; şi niciodată; ” iată ce trebuie să fac eu, Ion sau Gheorghe”, ”iată ce este bine pentru activitatea mea”. Când românul se desparte de grup şi se priveşte ca persoană aparte, atunci este totdeauna consumator; ca producător, niciodată nu are acest curaj. Când este consumator, atunci el, bineînţeles, ca toată lumea vieţuitoare, este invidualist; dar ca producător de bunuri, el aşteaptă totdeauna să vadă ce fac alţii pentru ca să înceapă şi dânsul. cele mai energice sfaturi nu reuşesc să-i clatine rutina şi să-l îndrepte spre intreprinderi individuale”

( spunea Constantin Rădulescu-Motru în ‘Psihologia poporului român’ prin 1906)

Anunțuri

11 răspunsuri

  1. asa e. iar mersul la vot, desi nu sunt nume, ori personalitati din care sa ai de unde alege conform unui status al propriei rigori, e un exercitiu pe care-l rezolvam, totusi.
    toate cele de bine si pe cod galben de umezeli.

  2. O afirmație de tipul : „Activitatea sa proprie nu este unul să o ştie dirija cum trebuie.” este destul de lacunară, lăsând loc multor excepții. În rest sunt de acord.

    • e lacunară, căci e doar un citat dintr-o carte… mergi la carte şi vei vedea că C.R. Motru nu s-a înşelat! şi asta nu pentru că o spun eu….

  3. Aceleasi lucruri le-ar fi putut spune si azi, din pacate. Dar poate ar fi adaugat si o remarca : desi nu s-a schimbat, romanul realizeaza cat a pierdut prin atitudinea lui.
    Cred ca avem inainte de toate o problema cu noi insine; nu ne intelegem si nu ne cunoastem potentialul.

    • Ce e timpul? tot şi nimic!

      • Are insemnatatea lui. Pentru cineva care considera ca nimic nu-i ce pare a fi, nu esti prea ingaduitoare cu timpul!
        Facem abstractie de el,ok, dar nu poti sa te situezi in raport cu lumea fara a avea coordonate. Faptele noastre devin bune sau rele in diferite imprejurari.
        Ti-ai imaginat vreodata o istorie fara timp?

        • dacă vorbeşti de ‘o istorie’, poate că te referi la una anume, sau poate că nu… istoria are nevoie de timp, aşa e, însă faptele nu devin bune sau rele în funţie de împrejurări, ci în funcţie de receptorii lor, oamenii! Pentru a te pune în raport cu lumea ai nevoie de un punct fix, măcar unul….a te raporta la relativ nu-ţi dă suficientă stabilitate!

  4. Cred ca ai dreptate in ce priveste faptele! Prin „istorie” nu am vizat una anume, putea fi oricare;

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s

%d blogeri au apreciat asta: