Superstitii la romani(1)


Foto:littlepainkiller

Si chiar daca,in popor,nu se pune inceput bun lucrului sambata…eu tot am s-o fac-nefiind superstitioasa,doar cu ceva aversiuni fata de 13,dar jur ca intemeiate!-,incepand sa va povestesc din superstitiile poporului din care facem,mai mult sau mai putin,parte.

Asa ca,purced la drum si va voi spune despre SAMBATA,ca:
-„sigur ca nu reusesti ce-ncepi,ca de ce-i sfarsitu’saptamanii?”(Ernest Bernea-Cadrele gandirii populare)
-considerata zi nefasta
-Sf.Sambata este conducatoarea mortilor,aducatoarea de nenorociri la casa omului,in credintele pre-crestine
-„femeile se roaga sa nu nasca sambata,ca se naste copilul ostenit,si ostenit va ramane toata viata”(Ernest Bernea,op.cit.),dar copilul va avea si un avantaj,acela de”a vedea stafiile” si de a nu fi atatacat de”strigoi si de moroi”
-dar,iata si o pata de lumina asupra sambetei:Maica Domnului trece in fiecare sambata”prin sanul lui Avraam”,unde cei de acolo uda cu lacrimile lor hainele Fecioarei;asa ca,sambata soarele trebuie sa fie pe cer,cat de putin,spre a usca hainele Fecioarei…

Pana data viitoare,fiti superstitiosi cu masura,atat cat sa zambiti!

21 răspunsuri

  1. Zâmbesc,Rodica.Din cauza a ceea ce ai scris.Nu sunt superstiţioasă.Şi obişnuiesc să râd pe seama superstiţiilor.Unele sunt chiar absurde.Mai toate…
    Noapte bună!

    • Cat de absurde ne par noua,stramosii le aveau drept capatai zilei,faptei,gandului…e ca o practica pusa in vorbe scrise…
      Ca de ce se teme mai mult omul,decat de necunoscut si incontrolabil?

      • Cred ca in viata asta toate se intampla cu un motiv(nu neaparat cu un scop),si acela sigur nu e legat de faptul ca ne taie pisica neagra calea.(Mie-mi plac pisicile negre:P.)
        De 13 nu mi-e frica…(mereu e binevenit al 13-lea „salar” al mamei)
        Imi vine in minte ceva care mi se pare inca haios.O intamplare.Ma plimbam cu o prietena si la un moment dat in calea noastra un capac de canalizare.Si-mi spune sa nu calc.Voi avea in ziua respectiva ghinion(sau ceva de genu’).Eu inca nu cred in ghinion,noroc etc etc.Si nici la vremea respectiva nu le aveam cu astea.Am calcat capacul de canalizare.Inca o fac de fiecare data cand intalnesc unul in cale.Sfidare…
        O zi placuta!

  2. Hmmm, am scris mai demult un articol despre superstitii si prejudecati, ironizand putin perceptia publica.Dar cu toate astea, si eu mai am mici scapari, cum am spus si acolo, chiar daca nu cred foarte mult în ele, de teama ca totusi cine stie ce se va întampla mai tin cont de unele: intru cu piciorul drept într-o încapere, îmi asez încaltarile cu dreptul în fata, la ziua de marti am renuntat, desi într-o vreme martea pateam mereu cate ceva … Cel mai rau e ca si mie îmi vine sa rad cand scriu despre ele :))
    Parca as fi paranoic!

    • Razi de tine?Pai e sanatos asa….Stai cand or incepe altii…atunci te apuca plansul 😛
      Fiecare dintre noi avem ceva ce se poate numi,sau poate semana cat de cat cu superstitia…

      • Nu sunt foarte suparacios, chiar ma supar destul de greu. Memorez însa involuntar cuvintele si gesturile rautacioase si simt cand nu sunt placut de cineva.Stiu sa fiu si ironic, îmi place si autoironia pentru ca nu cred în perfectiunea omeneasca, dar nu-mi plac oamenii care nu stiu de gluma.

        Privind superstitiile, am cunoscut si persoane care „se lauda” ca ele nu sunt superstitioase 🙂

  3. Atunci 13-le tau ce ascunde? 🙂

  4. Mi-au recomandat mai multi sa-l înlocuiesc pe pusti.Am cautat raspunsul meu de atunci si îl voi lasa si aici:
    Nu vreau ca tema sau avatarul sa conteze vreodata mai mult decat ceea ce scriu.Oamenii trebuie sa învete sa iubeasca sau macar sa se obisnuiasca si cu “uratul”, înfatisarea, imaginea noastra este de multe ori doar o iluzie a ceea ce suntem noi cu adevarat.E ca si povestea cu mastile…

    Nu cred ca seman prea mult cu baietelul ala, dar considera-l ca o parte negativa, din mine, care iese la atac si care se revolta atunci cand nu-i convine ceva.Apreciez foarte mult corectitudinea si dreptatea si nu-mi place cand sunt calcat pe coada sau cand cineva nedreptateste pe altcineva.Avatarul prezinta daca vrei, fata urata a blogului 🙂

  5. Eu încercam sa descretesc nelamurirea, cu detalii, cu toate cele necesare.Tin la imagine dar si la perceptie iar lumea trebuie sa ma cunoasca asa cum sunt 🙂
    Nu suport mentalitatea celor care judeca imediat cine e bun sau cine e rau.Cine stie cine citeste comentariile noastre si devin victima sigura 😀

  6. eu cred in superstitii si semne de tot felul…imi plac traditiile si obiceiurile populare…si nu inteleg de ce „mai toata lumea” zambeste zeflemitor cand vine vorba de pisici negre sau stele cazatoare…ar trebui poate sa avem macar putina consideratie pentru faptul ca au reusit sa se pastreze si sa se transmita pana azi…din pacate insa adoptam tot felul de”noutati” de pe la alte popoare si nu stim sa valorifcam „avutul” nostru…
    P.S: astept cu sufletul la gura urmatoarea postare 🙂 😀

    • Traditiile si obiceiurile imi plac si mie,tin de credinte stravechi si de identitatea noastra….”superstitiile”,insa,sunt frici,temeri ancestrale,moduri de a imblanzi natura si Demiurgul…
      A celebra natura si primele ei roade(de ex.)e o chestiune,dar a te teme de pisica neagra,a scuipa in san si a arunca cu flori peste casa pt ursita sunt mai mult temeri ca viata s-ar putea sa nu se inghesuie in planul pe care l-am facut.
      La un moment dat,traditiile si superstitiile devin un singur buchet;trebuie sa fim doar destul de lucizi si sa urmam Calea,fara sa uitam sa ne impodobim trecerea imbratisand natura….
      🙂

Lasă un răspuns

