Lada de zestre

Concursul „Cultura pe continente” continua cu al II-lea popas,de data asta in Romania(Europa)…

Logo facut de VIC.


Foto:aici

De mica doream sa calatoresc in trecut,dar la propriu,nu doar cu ochii mintii.Cat despre ceea ce traiam,era de ajuns sa inchid ochii si sa vad tot ce se-ntampla.Acum,nu mai imi sunt de-ajuns cele ale copilului,trebuie aprofundata problema.Asa ca apelez la zestrea bunilor mei.
Mai mereu imi puneam problema de ce m-am nascut romanca si nu altceva.De ce nu chinezoaica,de ce nu in Indii,de ce nu m-am nascut in jungla?Datul nu tine de intelegere,ci de cunoastere si acceptare,am priceput asta in timp.Asa ca am deschis lada de zestre a neamului romanesc si am cautat prin datini si obiceiuri,ca sa-mi cunosc obarsia si sa stiu de ce mi-s eu asa si nu altfel.
In lada de zestre am gasit frumos impaturite de la perine de somn napraznic,pana la camesi si itari,bundite de padure,asternuturi de somn iubaret si stergare de mese imbelsugate.Cautand mai adanc am dat de carti cu miros vechi asezate intr-ascuns in cergi,cu foi de tutun,izma si levantica.
Am deschis cartile si bunii mi-au vorbit asa….
Zilele omului sunt numarate,iar numarul este pus sub obroc.De-s multe sau putine,Dumnezeu stie,insa ii dat romanului sa se bucure sau sa se intristeze,dupa cum stiu Ursitoarele sa stabileasca bobii in ecuatie.Asteptarile sunt mari,de-i sanatate,insa caile omului sunt pandite la rascruci de Moroi(ce strica visele),de Samca(ce chinuie maternitatea femeilor sau picii pana-n 4 ani);de Mamarca cu suratele ei Striga sau Baba Harca(cred ca Mamona,de care cu toti ne ferim are harem);apoi mai sunt si(ca doar nu credeati ca sunt putini)Pricoliciul,Strigoii si Varcolacii de care trebuie sa ne ferim noptile si drumurile intunecate de somnul zilei.Nici sfintele zile ale saptamanii nu scapa nebantuite de aripa intunecata a raului,avand nevoie de protectia divina impotriva lui Martolea(demonul de marti);iar sarbatorile crestine au fiecare dusmanii lor care pandesc la cotitura indeletniciri dincolo de lege,pedepsind cu boala,nebunie si moarte(Iazma-ce-si anunta venirea prin latratul cainelui la luna,gaina ce canta cocoseste,cucuveaua nerabdatoare,spargerea oglinzii,stingerea neasteptata a candelei sau caderea icoanei din cui);Joimarita-ce pedepseste in Joia Mare fetele ce n-au gatat cu torsul).
Aparatorii vietii romanului sunt nenumarati,in afara icoanelor,a slujbelor si-a rugaciunilor,dar nu strica paza neoficiala a Iorgovanului(invingator de balauri),a Solomonarilor(dar aici ii cu dus intors,sa nu se supere care cumva),a Spiridusilor casei,a Sarpelui alb si a multor plante si animale binefacatoare.
Se dragostesc romanii si nu numai cu acordul Ielelor,a Dragobetelui sau a Zburatorului,ca mai stiu ei sa mai foloseasca si ierburi de leac sufletesc si bauturi la ceas tarziu din noapte,si lumina si foc in sprijinul dragostelor tumultoase.Stiu sa-si infrateasca destinele,dar si sa ii vorbeasca de rau pe vecini si sa le tina vrajmasie.Dar ies la liman prin descantec,de deochi,jucand floasa si alungand boala,sau celebrand Hodaitele si punand pe fuga spiritele rele.Pandesc necazul,seceta,boala jucand si cantand(Caloianul,Paparudele,Fierasii,chemand Pasarea Maiastra sau purtand Matostat).
Traiesc frumos sau inghesuiti in situatii apasatoare,apoi ii asteapta pe negandite,in somn,sau in boala duhurile mortii luminosi sau intunecati,in functie de valoarea inimii lor.
Ceasurile zilei trecura,iar lada de zestre cerea sa fie inchisa,asa ca am lasat cele inca nestiute pentru altadata,caci bunii mei imi vor mai dezvalui ale vietii,amorului si-ale mortii in fiecare clipa a vietii mele,invatandu-ma sa-mi fie sufletul poezie,trecerea usoara si visul ocrotit de zane.

11 răspunsuri

  1. Multumesc foarte mult pentru post
    Voi updata maine blogul concursului cu postul tau
    🙂

  2. Cu placere! 😛

  3. http://culturapecontinente.blogspot.com/2010/03/participanti-3-martie-2010.html
    placerea imi apartine, e a mea si multumirile sunt pentru tine
    🙂

  4. Multe din cele spuse de tine imi sunt necunoscute. Mi-ai dat tema de cercetare 🙂
    Undeva in Retezati exista Piatra lui Iorgovan; sunt foarte multe legende pe care nu le stim si risca sa se piarda

  5. Rodica,traditiile sunt si pentru mine o pasiune,mai ales obiceiul pamantului ,despre care am scris,o zi minunata 🙂
    p.s.ai o dedicatie muzicala.
    p.s.te rog cum ai postat mixpodul pe blog ,ca eu l-am postat dar nu se vede decloc decat get tracks si create free?!

    • Pe pagina lor ti se da un cod special pt wordpress,sau pt blogspot,apoi copiezi codul in widgetul de pe pagina ta(la Image)…
      Multumesc pt dedicatie!

  6. …si n-am sa ma satur niciodata sa te citesc :)frumos mai scrii…

  7. m-ai fascinat iar!!!!!!!! dupa povestea cu ierusalimul si cea cu martisorul, azi am uitat ca nu am timp si m-am lasat vrajita de fiecare cuvant!!!! iti multumesc! si pe mine ma pasioneaza traditiile, pe de alta parte recunosc cu tristete ca la mine se perd acestea, in familia mea. sunt singura (ultima, cea mai tanara) care nu stie sa faca un colac, sa descante o gaina :), sa aseze capetele si mai stiu eu ce la biserica. 😦 se vede treaba ca ma pasioneaza numai in teorie!!!!!!! 😦 rusine!

  8. Hmmm,cu mare placere!
    Traditiile sunt frumoase,dar mie imi sunt cunoscute nu numai din pasiunea mea pt ele,ci si pentru ca le-am studiat(formal).Pe cat de bucuroasa sunt ca stiu sa fac colac,pasca,si altele,pe atat de intristata as fi sa-mi pun in practica cunostintele despre facutul colivei si a obiceiurilor la momentele funeste ale sfarsitului vietii…..

Lasă un răspuns

